کد خبر: ۱۳۱۲۰۲
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۱
گروه استان‌ها – تیم‌های امدادی هلال احمر گلستان در حال کمک به زلزله زدگان هستند و در صورت نیاز به کمک‌های مردمی، اطلاع رسانی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رامیان، ساعت 2:04 بامداد امروز زمین لرزه‌ای به بزرگی 5.1 ریشتر شهرستان رامیان در استان گلستان را لرزاند و در سراسر این استان حتی استان‌های مجاور هم حس شد.

این زمین لرزه موجب تخریب برخی خانه‌ها در روستایی در مناطق کوهستانی شهرستان رامیان و مصدومیت تعدادی از مردم شد. همچنین دو زمین لرزه‌ای 3.1 ریشتری صبح و بعدازظهر امروز بار دیگر شهرستان رامیان را لرزاندند.

مصدومیت بیش از 35 نفر در زلزله رامیان

رئیس جمعیت هلال احمر گلستان در خصوص زلزله رامیان به خبرنگار تسنیم گفت: 16 تیم امدادی در همان ساعات نخست وقوع زلزله به منطقه اعزام شدند و 10 تیم دیگر هم در حالت آماده‌باش هستند.

فرهاد میقانی افزود: عمده خسارت‌ها در روستاهای قورچای، الهادی، ویرو، باقرآباد، سیدکلاته، رضی، کشکک، پاقلعه، رجن، ملچ آرام، جوزچال، پل آرام گزارش شده است که تیم‌های امدادی و خدمات رسان در این روستاها مستقر هستند.

وی در خصوص مصدومان این حادثه یادآور شد: عمده مصدومان این حادثه که به بیش از 35 نفر رسیده حین فرار و خروج از منزل دچار مشکل شده‌اند که تقریبا همه آنها سرپایی مداوا و تعدادی هم به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

میقانی ادامه داد: بسته‌های غذایی 72 ساعته و برخی اقلام مانند موکت و پتو بین زلزله‌زدگان توزیع شده است، ضمن اینکه در روستای قورچای چادرهای اسکان اضطراری نیز برپا شد. همچنین تیم‌های امدادی حاضر در منطقه به درب منازل مسکونی روستاییان در مناطق سیل‌زده مراجعه کرده و در حال خدمات‌رسانی هستند.

وی یادآور شد: تیم‌های امدادی جمعیت هلال احمر گلستان در حال کمک رسانی به زلزله زدگان هستند و در صورت امکان نیاز به کمک‌های مردمی، آن را به اطلاع خواهیم رساند.

تمام خانه‌های آسیب دیده بیمه هستند

استاندار گلستان هم با بیان اینکه تمام خانه‌های آسیب دیده بیمه هستند به خبرنگار تسنیم گفت: بنیاد مسکن به عنوان دستگاه متولی برای بازسازی خانه‌های تخریب شده اقدام خواهد کرد.

حق شناس اضافه کرد: آب، برق و گاز مناطق زلزله زده وصل شده و مدیران بحران هم در این مناطق حضور دارند و پای کار هستند. با توجه به این حادثه، مدیریت بحران گلستان از هوشیاری لازم برای آمادگی در حوادث احتمالی پیش رو برخوردار است.

خسارت زلزله رامیان به 195 واحد مسکونی

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان هم درباره آخرین وضعیت خسارت زلزله به واحدهای مسکونی این شهرستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: کانون اصلی زلزله در روستای "قورچای" شهرستان رامیان بوده و به همین دلیل بیشترین خسارت در این منطقه ایجاد شده است و بعد از این روستا، "ویرو" به‌دلیل نزدیکی به مرکز حادثه متحمل خسارت‌هایی شد.

سیدمحمد حسینی درباره سایر نقاط آسیب‌دیده نیز گفت: به‌طور کلی 9 روستای کوهستانی منطقه خسارت دیدند که به‌دلیل نوع ساخت منازل و فرسودگی برخی از آنها در 5 روستا این خسارت‌ها را جدی‌تر برآورد کرده‌ایم.

وی افزود: طبق ارزیابی کارشناسان بنیاد مسکن استان، 124 واحد مسکونی نیازمند احداث مجدد و 71 واحد نیز نیازمند تعمیر است.

تسهیلات برای بازسازی واحدهای مسکونی خسارت دیده

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان با بیان اینکه مردم نگرانی برای بازسازی منازل مسکونی خود نداشته باشند، خاطرنشان کرد: بنیاد مسکن حمایت‌های لازم تسهیلاتی از این خانوارها انجام خواهد داد و ودیعه مسکن هم برای کسانی که منازل مسکونی آنان دیگر قابل سکونت نیست، در نظر گرفته می‌شود.

حسینی از پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و بلاعوض برای بازسازی واحد‌های مسکونی خسارت دیده از زلزله رامیان خبر داد و افزود: برای هر واحد مسکونی،  50 میلیون تومان تسهیلات با کارمزد کم و بازپرداخت 15 ساله و ضمانت زنجیره‌ای در نظر گرفته شده است. همچنین در ادامه نیز کمک بلاعوض که دولت تزریق خواهد کرد به مردم پرداخت می‌شود.

سیدرضا قادری، مدیرکل مدیریت بحران گلستان هم از جبران بخشی از خسارات توسط بیمه خبر داد.

بازگشایی مسیرهای مسدود شده در مناطق زلزله زده

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان هم در گفت و‌گو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: زمین لرزه بامداد امروز سبب مسدود شدن محورهای روستایی در بالادست شهرستان رامیان شد که با تلاش عوامل راهداری اکثر این مسیرها بازگشایی شده است.

مهدی میقانی افزود: ریزش آوار در سطح جاده محورهای روستایی ویرو، پاقلعه، الهادی و رجن را مسدود کرده بود که بازگشایی شدند.

انتهای پیام/ ت

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار